- 281/71 702/1995, , kterým se stanoví postupy účtování u fyzických osob
- V/1-31 370/1992, Postupy účtování u fyz. osob provozujících podnikatelskou činnost
- 281/90 550/1997, , kterým se upravují postupy účtování u fyzických osob
- 281/80 381/1996, , kterým se upravují postupy účtování u fyzických osob
- 105/2020 Sb., o přijetí krizového opatření (zákaz jiné výdělečné činnosti pro příslušníky bezpečnostních sborů)
Musí mít úředník souhlas města, pokud chce vykonávat také jiné práce u jiného zaměstnavatele?
Je možné, aby uvolněný starosta obce měl s univerzitou uzavřenou pracovní smlouvu na zkrácený úvazek, když nejde o činnost podobnou náplni práce starosty?
Může starosta obec zrušit souhlas, který dal zaměstnanci k výkonu účetnických prací pro jinou obec? Může takovému zaměstnanci nařídit ukončení výkonu činností pro jinou obec?
Naše úřednice je jediným společníkem v obchodní společnosti. Neporušuje tím některé z ustanovení zákona o úřednících územních samosprávných celků, když s tímto podnikáním neobdržela souhlas obce?
Může místostarosta vykonávat i podnikatelskou činnost?
Pokud se dosud neuvolněný starosta obce, který podniká, rozhodne stát starostou uvolněným, může dále podnikat jako osoba samostatně výdělečně činná?
Může mít zaměstnanec obce uzavřenou dohodu o provedení práce u jiného zaměstnavatele?
Je v pořádku, pokud neuvolněný starosta, který je zároveň příslušníkem Policie ČR, pobírá za svoji funkci odměnu? Nejedná se o porušení zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů?
Může zaměstnanec krajského úřadu, který je zařazen v oddělení přezkoumávání hospodaření obcí a kontroly, vykonávat funkci účetní v obci, která spadá do kontrolovaného území?
Přezkoumání hospodaření obce provádí kraj v souladu s ustanovením § 42 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů v přenesené působnosti. Zaměstnanec krajského úřadu, který pracuje na krajském úřadě, konkrétně v oddělení přezkoumávání hospodaření obcí, je tedy s největší pravděpodobností úředníkem ve smyslu ustanovení § 2 odst. 4 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Podle ustanovení § 16 odst. 4 zákona úřednících územních samosprávných celků úředník může vykonávat jinou výdělečnou činnost jen s předchozím písemným souhlasem územního samosprávného celku, u něhož je zaměstnán (podle ustanovení § 16 odst. 5 se toto omezení nevztahuje na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární nebo uměleckou, na činnost znalce nebo tlumočníka vykonávanou podle zvláštního právního předpisu pro soud nebo správní úřad, na činnost v poradních orgánech vlády a na správu vlastního majetku). Pokud by byla účetní z pohledu obce rovněž úředníkem, platila by stejná východiska.
Lze tedy shrnout, že v daném případě je předpokladem pro souběžný výkon daných funkcí (činností), že k tomu dal kraj souhlas. Daný zaměstnanec by tedy měl věc zkonzultovat s krajem coby svým zaměstnavatelem.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.