- 205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu ČR
- 150/1991 Sb., o finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací
- 389/2000 Sb., zrušení vyhlášky o hospodaření s rozpočtovými prostředky
- 166/1997 Sb., Novela vyhl. o hospodaření s rozpočtovými prostředky
- 119/1999 Sb., Novela vyhl. o hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR
Může obec nebo dobrovolný svazek obcí připomínkovat zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření?
Může starosta nařídit příspěvkové organizaci obce, tj. mateřské škole, aby zajistila alespoň omezený provoz (jednu třídu) tohoto zařízení v průběhu letních prázdnin a aby celozávodní dovolenou 14 dní sjednotili s místním podnikem, který zaměstnává ženy – matky dětí navštěvujících toto zařízení?
Dle pokynu ředitele školy, která je příspěvkovou organizací obce, nesmí školní jídelna vydat svému zaměstnanci zaměstnanecký oběd do jídlonosiče, musí si ho odebrat na talíř v jídelně (a to i ve dnech, kdy je učitel normálně v práci a učí). Není tento pokyn v rozporu s právy zaměstnance? Může tento pokyn zřizovatel města nějak direktivně změnit?
Který orgán je příslušný k projednání zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření obce a v jaké lhůtě zprávu projednává?
Může finanční výbor obce provádět kontrolu dobrovolného svazku obcí, jehož je členem?
Může zaměstnanec krajského úřadu, který je zařazen v oddělení přezkoumávání hospodaření obcí a kontroly, vykonávat funkci účetní v obci, která spadá do kontrolovaného území?
Přezkoumání hospodaření obce provádí kraj v souladu s ustanovením § 42 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů v přenesené působnosti. Zaměstnanec krajského úřadu, který pracuje na krajském úřadě, konkrétně v oddělení přezkoumávání hospodaření obcí, je tedy s největší pravděpodobností úředníkem ve smyslu ustanovení § 2 odst. 4 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Podle ustanovení § 16 odst. 4 zákona úřednících územních samosprávných celků úředník může vykonávat jinou výdělečnou činnost jen s předchozím písemným souhlasem územního samosprávného celku, u něhož je zaměstnán (podle ustanovení § 16 odst. 5 se toto omezení nevztahuje na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární nebo uměleckou, na činnost znalce nebo tlumočníka vykonávanou podle zvláštního právního předpisu pro soud nebo správní úřad, na činnost v poradních orgánech vlády a na správu vlastního majetku). Pokud by byla účetní z pohledu obce rovněž úředníkem, platila by stejná východiska.
Lze tedy shrnout, že v daném případě je předpokladem pro souběžný výkon daných funkcí (činností), že k tomu dal kraj souhlas. Daný zaměstnanec by tedy měl věc zkonzultovat s krajem coby svým zaměstnavatelem.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.