Na ustavujícím zasedání zastupitelstva, kde se nevolí rada obce, nebyl zvolen starosta obce. V dalším průběhu zastupitelstva však byl zvolen místostarosta obce. Jak máme pokračovat dále?
Jde o neslučitelnost funkcí, pokud bude starosta/místostarosta vykonávat zároveň funkci účetního obce? Je rozdíl v tom, zda se jedná o uvolněného nebo neuvolněného zastupitele?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce (včetně starosty či místostarosty) je upravena především v ustanovení § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je možné, aby neuvolněný místostarosta vykonával funkci účetního obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 odst. 3 písm. c) zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele.
Situace, kdy by funkce účetního (nevykonávající státní správu) byla vykonávána uvolněným zastupitelem je podle mnohých názorů problematická a obecně se spíše nedoporučuje. U uvolněných zastupitelů obce se předpokládá, že svoji funkci vykonávají plnohodnotně v rozsahu odpovídajícímu běžnému zaměstnání, za což jim také přísluší tabulkově stanovená odměna. V situaci, kdy by uvolněný zastupitel svůj čas dělil mezi výkon funkce uvolněného zastupitele a výkon funkce účetní v pracovním poměru (byť např. na zkrácený úvazek) se nabízí úvaha, zda nedochází k rozporu se samotnou podstatou uvolněnosti zastupitele. Podle našeho názoru takovou praxi, i s ohledem na právo uvolněných zastupitelů podnikat, připustit však lze. Nicméně je na zvážení, zda takový krok je v souladu s politickou odpovědností daného zastupitele či celého zastupitelstva, jakožto orgánu, který o uvolnění rozhoduje, vůbec.
K funkci účetního ještě dodáváme, že dle zákona o obcích nemůže být osoba, která zabezpečuje rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu, členem finančního nebo kontrolního výboru, a zároveň platí, že ke vzniku pracovněprávního vztahu mezi členem zastupitelstva a obcí je nezbytné schválení zastupitelstvem obce.
Vyloučit též nelze možnost, že by funkci účetního vykonával jako osoba samostatně výdělečně činná.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Za souběh výkonu jakých funkcí lze/nelze poskytnout souhrnnou odměnu neuvolněnému zastupiteli?
Pokud stávající uvolněný starosta již v dalším volebním období nebude vykonávat uvolněnou funkci v zastupitelstvu obce ani funkci neuvolněného místostarosty, dostane dle zákona o obcích odchodné. Co když bude např. po půl roce opět zvolen do funkce uvolněného zastupitele nebo neuvolněného místostarosty? Bude přijaté odchodné vracet?
Dne 1. 11. se konalo ustavující zasedání zastupitelstva obce, na kterém zastupitelstvo obce s účinností od 2. 11. schválilo neuvolněným členům zastupitelstva obce odměnu ve výši 1500 Kč měsíčně. Jaká výše odměny bude vyplacena za měsíc listopad?
Končícímu uvolněnému starostovi bylo po volbách vyplaceno odchodné, avšak následně byl zvolen jako neuvolněný místostarosta a byla mu zastupitelstvem schválena za tuto funkci odměna, kterou pobírá. Bylo vyplacení oodchodného v souladu se zákonem?
Neuvolněnému místostarostovi obce lékař ze zdravotních důvodů doporučil ukončit veškerou činnost. Pokud by se funkce vzdal, vznikl by mu nárok na odchodné?
Má nárok na odchodné neuvolněný místostarosta, který byl několik funkčních období uvolněný starosta, od roku 2018 uvolněný místostarosta a od června 2019 neuvolněný místostarosta a je nyní v novém volebním období již jako člen zastupitelstva s funkcí člena kontrolního výboru ?
Vedoucí stavebního úřadu byl zvolen uvolněným starostou. Musí podat výpověď z důvodu neslučitelnosti funkcí a střetu zájmů?
Výkon funkce starosty je dle zákoníku práce výkonem veřejné funkce. Výkon veřejné funkce je překážkou v práci na straně zaměstnance. Zaměstnavatel je v takovém případě povinen poskytnout zaměstnanci pracovní volno v rozsahu výkonu veřejné funkce. Zaměstnavatel tedy není oprávněn požadovat po zaměstnanci, aby podal výpověď z pracovního poměru z důvodu, že byl zvolen do veřejné funkce. Jelikož se jedná o starostu, který je pro výkon funkce z pracovního poměru uvolněn, nebude po dobu trvání výkonu funkce vykonávat práce pro zaměstnavatele. Není tedy možné, aby se jednalo o neslučitelnost funkcí.
Dle zákoníku práce rovněž platí, že má-li zaměstnanec zájem po skončení výkonu veřejné funkce nastoupit na své původní pracovní místo, je zaměstnavatel povinen zařadit jej na jeho původní práci a pracoviště. Až v případě, že to není možné proto, že původní práce odpadla nebo pracoviště bylo zrušeno, je zaměstnavatel povinen zařadit zaměstnance podle jeho pracovní smlouvy.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.