- 279/1949 Sb., o finančním hospodaření národních výborů
- 152/16 350/1983, o vymezení oprávnění NV k povolování úlev na odvodu ze zisku...
- FMF II/1-18 795/1989, o vymezení oprávnění NV k povolování úlev na odvodu ze zisku
- FMF II/1-18 039/1989, o vymezení oprávnění NV k povolování úlev na zem. dani a penále
- 281/1948 Sb., o výkonu finanční správy národními výbory
Je možné, aby člen výboru rezignoval zpětně?
Může být členem kontrolního výboru občan obce, který není zastupitelem obce? Jak bude stanovena jeho odměna?
Obec chce provést prodej movitého majetku (nábytek) občanům formou burzy. Jaký postup je správný? Má finanční výbor vytvořit seznam majetku s prodejní cenou jednotlivých položek, který by následně schválilo zastupitelstvo a vyvěsilo jako záměr, nebo stačí vyvěsit záměr s informací o odprodeji majetku, datum, místo a čas prodeje?
V jakém rozsahu je kontrolní orgán oprávněn provádět kontrolu poskytování veřejné finanční podpory z rozpočtu města s ohledem na ustanovení § 119 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)? Může si kontrolní výbor na svém jednání schválit plán kontrol, jehož předmětem bude kontrola finančních podpor?
Jde o neslučitelnost funkcí, pokud bude starosta/místostarosta vykonávat zároveň funkci účetního obce? Je rozdíl v tom, zda se jedná o uvolněného nebo neuvolněného zastupitele?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce (včetně starosty či místostarosty) je upravena především v ustanovení § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je možné, aby neuvolněný místostarosta vykonával funkci účetního obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 odst. 3 písm. c) zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele.
Situace, kdy by funkce účetního (nevykonávající státní správu) byla vykonávána uvolněným zastupitelem je podle mnohých názorů problematická a obecně se spíše nedoporučuje. U uvolněných zastupitelů obce se předpokládá, že svoji funkci vykonávají plnohodnotně v rozsahu odpovídajícímu běžnému zaměstnání, za což jim také přísluší tabulkově stanovená odměna. V situaci, kdy by uvolněný zastupitel svůj čas dělil mezi výkon funkce uvolněného zastupitele a výkon funkce účetní v pracovním poměru (byť např. na zkrácený úvazek) se nabízí úvaha, zda nedochází k rozporu se samotnou podstatou uvolněnosti zastupitele. Podle našeho názoru takovou praxi, i s ohledem na právo uvolněných zastupitelů podnikat, připustit však lze. Nicméně je na zvážení, zda takový krok je v souladu s politickou odpovědností daného zastupitele či celého zastupitelstva, jakožto orgánu, který o uvolnění rozhoduje, vůbec.
K funkci účetního ještě dodáváme, že dle zákona o obcích nemůže být osoba, která zabezpečuje rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu, členem finančního nebo kontrolního výboru, a zároveň platí, že ke vzniku pracovněprávního vztahu mezi členem zastupitelstva a obcí je nezbytné schválení zastupitelstvem obce.
Vyloučit též nelze možnost, že by funkci účetního vykonával jako osoba samostatně výdělečně činná.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.