- 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
- 243/2017 Sb., změna vyhlášky o základním vzdělávání a povinné školní docházce a některých dalších vyhlášek
- SK28/2013, Zahájení povinné školní docházky v ZŠ podle stavu k 28.2.2014
- 1 051/2010-II/1, o povolení plnění povinné školní docházky v zahraniční škole
- SK24/2010, o plnění povinné školní docházky v zahraniční škole na území ČR
Obec vede pro své zaměstnance evidenci docházky. Jako podklad pro plat je však vypisován měsíční „pracovní výkaz“, ve kterém je uvedena nařízená pracovní doba. Je tato duplicita v podkladech dána nějakým předpisem?
Může být odměna členů různých výborů či komisí různá? Lze vzít při stanovování odměny v potaz, jak často se výbor či komise schází a jaká je na tato jednání docházka jejich jednotlivých členů?
Žádali jsme o vystavení stavebního povolení na „Stavební úpravy ZŠ“, které jsme zřizovatelem, u obce s přenesenou působností. Za vydání stavebního povolení nám byl naúčtován správní poplatek. Dotaz tedy zní, zda lze od tohoto poplatku osvobodit, jelikož tento úkon je spojen s výkonem státní správy.
Do základní školy zřízené obcí chodí i žáci z okolních obcí, které nespadají do katastru zřizující obce. Všechny tyto obce se chtějí pomocí OZV vytvořit školský obvod. Musí obce založit svazek obcí, aby mohli vydat OZV pro stanovení školského obvodu? Nebo to lze jinak právně ošetřit bez vytvoření svazku obcí?
Může obec uzavřít pracovní smlouvu s mladistvým?
Jaký je zákonný důvod k přerušení provozu mateřské školy v době hlavních letních prázdnin (tzn. v červenci a srpnu)?
Přerušení provozu mateřské školy je v době prázdnin možné, a to na základě rozhodnutí ředitele mateřské školy po projednání se zřizovatelem a řediteli jiných mateřských škol v obci. Konkrétní důvody přerušení provozu právní předpis pro tyto případy neuvádí, proto mohou být důvody pro přerušení různé.
S ohledem na to, že poskytování vzdělání je veřejnou službou, lze dovodit, že smyslem ustanovení je zajistit předškolní vzdělání i během letních měsíců a zohlednit přitom efektivitu, resp. ekonomii jeho poskytování (kam lze podřadit čerpání dovolené učitelů, reakci na sníženou docházku). Proto musí být také zveřejněna informace o možnostech a podmínkách zajištění péče o děti v době omezení, resp. přerušení provozu.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Jak postupovat, pokud se zastupitel bez vážného důvodu neúčastní zasedání zastupitelstva obce?
Lze podmínit vyplácení odměny neuvolněným zastupitelům jejich účastí na zasedání zastupitelstva obce?
Ano. Podle našeho názoru tento postup byl možný vždy a zastupitelstvu obce (které může kdykoliv rozhodnout o zrušení schválených odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce s výjimkou starosty) nemohlo být bráněno v tom, aby poskytování odměn podmínilo výše uvedeným způsobem.
Od 1. 1. 2018 je tato možnost výslovně zakotvena v ustanovení zákona o obcích, které stanovuje, že zastupitelstvo obce při určování odměn neuvolněných zastupitelů může přihlédnout k plnění individuálních úkolů a předem stanoveným způsobem k jejich účasti na jednání orgánů, jejichž jsou členy. Z čehož zároveň vyplývá, že obdobným způsobem lze podmínit vznik nároku na odměnu pouze s účinky do budoucna, v usnesení zastupitelstva obce o odměnách předem stanovenými pravidly (nikdy tedy nelze z důvodu nízké docházky krátit poskytovanou odměnu zpětně).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.