- 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků
- 263/2007 Sb., pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení
- 5/2014 Sb., o údajích předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu a dalších rozpočtů
- 449/2009 Sb., Údaje předkládané pro hodnocení plnění státního rozpočtu
- 421/2004 Sb., změna zákonů souvisejících se z. o přezkoumávání hospodaření obcí
Musí rozpočet dobrovolného svazku obcí schvalovat zastupitelstvo členské obce, nebo stačí, když jej odsouhlasí starostové (zástupci obcí) v rámci svazku? Jak je tomu v případě závěrečného účtu svazku?
Dle aktuálně účinného zákona o obcích obce mohou vytvářet svazky obcí, tedy už nikoliv dobrovolné svazky obcí. Je nutno u stávajících dobrovolných svazků obcí provést změnu stanov a přejmenovat dobrovolný svazek obcí na svazek obcí?
Obce a DSO vlastnící vodohospodářskou infrastrukturu se chtějí sdružit za účelem společného postupu při uplatňování regionální ceny vodného a stočného na svých správních územích. K tomu navrhují uzavřít smlouvu o sdružení a spolupráci podle občanského zákoníku ustanovení § 2716 a následujících. Je tento záměr v souladu se zákonem o obcích? Lze takovou společnost založit?
Musí kraj schvalovat stanovy svazků obcí, event. musí schvalovat změnu těchto stanov?
Kraj stanovy dobrovolných svazků obcí neschvaluje.
Stanovy (a to včetně změn stanov) dobrovolného svazku obcí schvalují zastupitelstva členských obcí dle ustanovení § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích. Ve stanovách je možné zakotvit, že o jejich změně rozhoduje orgán svazku složený ze zástupců všech obcí dle ustanovení § 50 odst. 3 zákona o obcích (v takovém případě již není nutné schválení jednotlivými zastupitelstvy obcí).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Musí změny ve stanovách dobrovolného svazku obcí schválit také jednotlivá zastupitelstva členských obcí? Ve stanovách při založení dobrovolného svazku obcí máme, že členské schůzi přísluší zejména schvalovat, rušit a měnit stanovy svazku.
Obecně platí, že pokud se změnou stanov orgánem dobrovolného svazku obcí stanovy ve svém dosavadním znění nepočítají, tak je zákonným pravidlem, že změnu stanov schvalují zastupitelstva členských obcí, neboť ustanovení § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích uvádí, že zastupitelstvu obce je vyhrazeno „rozhodovat o založení nebo rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy, včetně jejich změn, a rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách“.
Podle ustanovení § 50 odst. 3 zákona o obcích ovšem platí, že stanovy dobrovolného svazku obcí mohou určit, že o jejich změně rozhoduje orgán svazku složený ze zástupců všech obcí; v takovém případě stanovy současně vymezí počet hlasů členských obcí nutných ke schválení této změny, nejméně však dvoutřetinovou většinu všech hlasů členských obcí.
V daném případě lze tedy shrnout, že změna stanov dobrovolného svazku obcí bez schválení jednotlivými zastupitelstvy členských obcí by byla možná tehdy, pokud znění stanov přesně odpovídá požadavkům zákona o obcích, čemuž tak dle všeho v daném případě není.
Ke změně stanov tedy musí být dle stanov příslušný orgán svazku, který je složen ze zástupců všech členských obcí, přičemž ke změně stanov je třeba nejméně dvoutřetinová většina všech hlasů členských obcí.
K uvedenému je třeba doplnit, že i když stanovy dobrovolného svazku obcí umožní svou změnu prostřednictvím například hlasování na valné hromadě svazku obcí, tak sice není nutné, aby se změnou souhlasily všechny členské obce, nicméně jejich zastupitelstva musejí změnu předem projednat a podle jejich rozhodnutí pak musí hlasovat zástupce členské obce na valné hromadě. To lze dovodit z § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích. Zástupce členské obce na valné hromadě dobrovolného svazku obcí nemůže vytvářet za obec právní vůli ke změně stanov, tu může za obec vytvořit jen zastupitelstvo rozhodnutím podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.