- 460/2013 Sb., Příspěvek za péči, kapesné a osobní dar dítěti ve výchovném ústavu
- 164/2007 Sb., ve věci návrhu na zrušení částí vyhlášky obce Boží Dar
- 155/35 592/1999, o pravidlech postupu při poskytování sponzorských darů
- 542/88 004/2003, o doplnění pravidel postupu při poskytování sponzorských darů
- 542/76 007/2003, o doplnění pravidel postupu při poskytování sponzorských darů
Příspěvkovým organizacím, které obec zřizuje, poskytuje veřejnost nepeněžité dary – např. dezinfekce, roušky apod. Dárci však požadují uzavření darovací smlouvy. Musí s uzavřením těchto darů vyslovit obec jakožto zřizovatel předchozí souhlas?
Může obec v případě vojenského konfliktu, kdy je potřeba rychlé pomoci, zaslat peněžní dar na transparentní účet bez schválení zastupitelstvem? Zastupitelé zaslali souhlas prostřednictvím e-mailu, dar bude následně schválen na řádném zasedání zastupitelstva.
Dle zákona o obcích je pro poskytnutí daru jedné konkrétní osobě, který převyšuje 100 000 Kč, zapotřebí souhlasu zastupitelstva, a to formou usnesení. Bez takto přijatého usnesení je právní jednání neplatné. Zákon bohužel nezakotvuje žádnou výjimku z tohoto pravidla ani pro tyto situace.
Jediným řešením je poskytnutí darů do 100 000 Kč více subjektům.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Člen zastupitelstva žádá o poskytnutí finančního daru na pořádání kulturní akce. Obec by mu ráda vyhověla. Jak může obec postupovat?
Může obec přijmout finanční dar od fyzické nebo právnické osoby, musí toto schvalovat zastupitelstvo obce a musí být podepsaná darovací smlouva?
Může obec dát dar fyzické osobě bez písemné darovací smlouvy?
Je možné v souvislosti s válkou na Ukrajině poskytovat dary, nebo je nezbytné finanční příspěvky poskytovat jako dotace?
Zákon neomezuje (kromě schvalování zastupitelstvem od určité výše) poskytování finančních příspěvků v tom, zda má jít o dary či dotace. Lze se setkat s názory, že obce by měly upřednostňovat formu dotace, avšak zákon takový požadavek výslovně nestanovuje, tudíž poskytování darů není vyloučeno.
Je-li finanční příspěvek poskytován neziskovým organizacím, je dle našeho názoru forma daru, která je z povahy věci méně administrativně náročná, vhodnější – již z podstaty fungování neziskové organizace plyne účel, na jaký budou prostředky využity. Totéž podle našeho názoru platí i v případě poskytování příspěvku fyzickým osobám v této souvislosti.
Pokud má obec v případě poskytování finančních prostředků zájem kontrolovat, jakým způsobem budou finanční prostředky konkrétně využity, lze využít formu dotace, kdy zákon mj. stanovuje povinnost vyúčtování dotace. Nelze však ani vyloučit uzavření darovací smlouvy, kde obec jako dárce ve smlouvě stanoví účel, ke kterému mají být poskytnuté peníze použity a způsob, jak bude uvedené kontrolováno.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.