- 460/2013 Sb., Příspěvek za péči, kapesné a osobní dar dítěti ve výchovném ústavu
- 164/2007 Sb., ve věci návrhu na zrušení částí vyhlášky obce Boží Dar
- 155/35 592/1999, o pravidlech postupu při poskytování sponzorských darů
- 542/88 004/2003, o doplnění pravidel postupu při poskytování sponzorských darů
- 542/76 007/2003, o doplnění pravidel postupu při poskytování sponzorských darů
V obci se nachází kostel, jehož vlastníkem je farnost. Farní úřad požádal obec o finanční příspěvek na jeho opravu. Jak může obec tyto finanční prostředky poskytnout?
Může obec poskytovat příspěvek na odvoz odpadních vod občanům obce, kteří mají vodotěsné jímky na vyvážení odpadní vody? Pro obec nebylo ekonomické budovat pro tyto občany kanalizaci a vodoprávní úřad nepovolí domovní čistírny.
Lze odměnit dlouholetého zaměstnance obce při odchodu do důchodu?
Jako formou lze vyplatit příspěvek obce na vybudování domácích čistíren odpadních vod? Lze poskytnout příspěvek zpětně i těm, kteří už ji mají vybudovanou?
Lze občanům v souvislosti s výpadkem jejich příjmů poskytnout peněžitou pomoc?
Ano, obec může poskytnout jak peněžní dar, tak i zápůjčku. V případě zápůjčky doporučujeme bezúročné poskytování s ohledem na právní regulaci obsaženou v zákoně o spotřebitelském úvěru. Rozhodnutí o poskytování peněžitých darů nad 100 000 Kč jedné osobě v jednom kalendářním roce je vyhrazeno zastupitelstvu obce. Rozhodnutí o poskytování zápůjčky je vyhrazeno zastupitelstvu obce bez ohledu na její výši, tedy i v případě zápůjčky ve výši pod 100 000 Kč.
Občanům lze též doporučit, aby si požádali o mimořádnou okamžitou pomoc, což je jedna ze sociálních dávek poskytovaná v rámci pomoci v hmotné nouzi. Žádost o tuto sociální dávku se se podává u Úřadu práce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Obec chce přispět dotací fotbalovému klubu na dostavbu společenské místnosti, jelikož bez pomoci obce tato dostavba není reálná. Může být namítáno nehospodárné jednání obce?
Je možné členům volebních okrskových komisí vyplácet vyšší odměny než ty, co jsou určeny zákonem/vyhláškou?
Členové volební komise mají ze zákona nárok na zvláštní odměnu za výkon funkce. Aktuální výše těchto odměn stanovují vyhlášky Ministerstva vnitra, které provádějí volební zákony. Činnost volebních orgánů, tedy i okrskové volební komise, je výkonem státní správy. Proto jsou finanční prostředky na odměny členů volebních komisí poskytovány formou dotace ze státního rozpočtu. Poskytování těchto prostředků upravuje směrnice Ministerstva financí č.j. 62 970/2013/12 – 1204, o postupu obcí a krajů při financování voleb, ve znění směrnice Ministerstva financí č.j. 6 629/2018/1203. Tato směrnice přímo konkrétně vyjmenovává, na co lze přidělené finanční prostředky použít. Dle čl. I odst. 2 písm. j) je možné poskytnout členům volební komise občerstvení a to i formou stravenek. Žádné další odměny nad rámec stanovený zákonem respektive vyhláškami nelze z těchto finančních prostředků poskytnout. Problém může nastat v případě nedostatečného zájmu občanů o členství ve volebních komisích. Starosta má povinnost jmenovat členy volebních komisí v případě, že běžným způsobem nebylo dosaženo jejich minimálního počtu. Je tedy odpovědný za minimální obsazení volebních komisí. V této situaci se může zdát vhodným řešením poskytnutí finančního daru z prostředků obce, aby bylo minimálního obsazení komisí dosaženo. Zákon ovšem s touto možností nepočítá a ani rozhodovací praxe soudů se k této problematice přímo nevyjadřuje. Dle judikatury Nejvyššího správního soudu nesmí náklady spojené s výkonem přenesené působnosti při přípravě a konání voleb zatěžovat hospodaření obcí. Jedná se tedy o řešení, které není v souladu s právní úpravou a ani judikaturou, ovšem v zájmu zajištění zákonného průběhu voleb si teoreticky lze představit situaci, kdy bude nutné takto postupovat. Důrazně tedy doporučujeme použít tento postup opravdu jen v krajním případě, kdy se nepodaří dosáhnout aspoň minimálního množství členů v komisích řádným a zákonem předvídaným způsobem.
Pokud se obec k tomuto řešení přesto uchýlí, je nutné poskytnutí darů dobře a podrobně zdůvodnit v souladu s povinností obce nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Dále připomínáme, že poskytování darů ve výši nad 100.000 korun je pravomocí zastupitelstva obce a o poskytnutí darů v hodnotě nižší rozhoduje v rámci zbytkové pravomoci rada obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.