Na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce dne 30. 10. byl zvolen nový uvolněný místostarosta. K výkonu funkce (na úřad) nastoupil až 5. 11., do této doby vykonával práci v pracovním poměru pro svého stávajícího zaměstnavatele. Má tato skutečnost vliv na odměnu za výkon veřejné funkce, příp. dochází ke krácení odměny?
Vedoucí stavebního úřadu byl zvolen uvolněným starostou. Musí podat výpověď z důvodu neslučitelnosti funkcí a střetu zájmů?
Výkon funkce starosty je dle zákoníku práce výkonem veřejné funkce. Výkon veřejné funkce je překážkou v práci na straně zaměstnance. Zaměstnavatel je v takovém případě povinen poskytnout zaměstnanci pracovní volno v rozsahu výkonu veřejné funkce. Zaměstnavatel tedy není oprávněn požadovat po zaměstnanci, aby podal výpověď z pracovního poměru z důvodu, že byl zvolen do veřejné funkce. Jelikož se jedná o starostu, který je pro výkon funkce z pracovního poměru uvolněn, nebude po dobu trvání výkonu funkce vykonávat práce pro zaměstnavatele. Není tedy možné, aby se jednalo o neslučitelnost funkcí.
Dle zákoníku práce rovněž platí, že má-li zaměstnanec zájem po skončení výkonu veřejné funkce nastoupit na své původní pracovní místo, je zaměstnavatel povinen zařadit jej na jeho původní práci a pracoviště. Až v případě, že to není možné proto, že původní práce odpadla nebo pracoviště bylo zrušeno, je zaměstnavatel povinen zařadit zaměstnance podle jeho pracovní smlouvy.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může úředník obecního úřadu kandidovat v komunálních volbách? Pomine neslučitelnost funkcí tím, že dojde k jeho volbě do uvolněné funkce člena zastupitelstva (starosta, místostarosta)?
V prvé řadě je třeba uvést, že neslučitelnost nastává a okamžikem zvolení určité osoby členem zastupitelstva obce. Na odstranění případné neslučitelnosti funkcí mají zvolení členové zastupitelstva v podstatě až 3 měsíce po ustavujícím zasedání zastupitelstva.
Zda zvolením do uvolněné funkce neslučitelnost odpadává, či nikoliv, zákon výslovně neupravuje, stejně tak se k tomu nevyjadřují metodiky Ministerstva vnitra.
Zákon neslučitelnost spojuje se dvěma podmínkami, které, aby se o neslučitelnost jednalo, musejí být naplněny současně
- zastupitel je zaměstnancem obce zařazeným do obecního úřadu (eventuálně do pověřeného obecního úřadu, obecního úřadu ORP, krajského úřadu nebo finančního úřadu) a současně
- zastupitel vykonává přímo státní správu vztahující se k působnosti příslušné obce, nebo je zaměstnancem, který byl do své funkce jmenován starostou nebo radou.
Úředník obecního úřadu nejspíše splňuje obě podmínky současně, nemělo by tedy dojít k souběhu výkonu funkce úředníka obecního úřadu a zastupitele v téže obci. Je-li však úředník na ustavující schůzi zastupitelstva zvolen do uvolněné funkce, měla by tím být neslučitelnost odstraněna. Je totiž obecně v rámci výkladů připuštěno, že teoreticky lze odstranit neslučitelnost změnou pracovní náplně z hlediska faktického stavu, tím spíše není dle našeho názoru vyloučeno, aby neslučitelnost byla právě odstraněna uvolněním pro výkon veřejné funkce.
Ve sporných případech však posuzování neslučitelnosti náleží příslušnému zastupitelstvu obce, eventuálně řediteli krajského úřadu.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.