Dle aktuálně účinného zákona o obcích obce mohou vytvářet svazky obcí, tedy už nikoliv dobrovolné svazky obcí. Je nutno u stávajících dobrovolných svazků obcí provést změnu stanov a přejmenovat dobrovolný svazek obcí na svazek obcí?
Musí rozpočet dobrovolného svazku obcí schvalovat zastupitelstvo členské obce, nebo stačí, když jej odsouhlasí starostové (zástupci obcí) v rámci svazku? Jak je tomu v případě závěrečného účtu svazku?
Jsou platné nově pozměněné stanovy svazku obcí, které nejsou publikovány v rejstříku svazků obcí na webu kraje?
Valná hromada dobrovolného svazku obcí schválila závěrečný účet svazku. Jaký má následek, pokud zastupitelstvo členské obce následně závěrečný účet dobrovolného svazku obcí, jehož je obec členem, neschválí?
Musí se valná hromada dobrovolného svazku obcí konat na území dobrovolného svazku, tj. na území některé z členských obcí?
Jaký orgán obce schvaluje úvěr dobrovolného svazku obcí, kde je příslušná obec členem? Nebo stačí pouze souhlas zástupce obce v rámci dobrovolného svazku obcí (obvykle starosta)?
Je třeba souhlas všech zastupitelstev členských obcí dobrovolného svazku obcí, pokud se tento svazek má stát společníkem ve společnosti s ručením omezeným? Stanovy svazku o této oblasti mlčí.
Dobrovolný svazek obcí chce zpoplatnit některé služby poskytované jeho členům. Musí se dobrovolný svazek obcí zaregistrovat do živnostenského rejstříku, aby mohl provádět fakturace?
Musí změny ve stanovách dobrovolného svazku obcí schválit také jednotlivá zastupitelstva členských obcí? Ve stanovách při založení dobrovolného svazku obcí máme, že členské schůzi přísluší zejména schvalovat, rušit a měnit stanovy svazku.
Obecně platí, že pokud se změnou stanov orgánem dobrovolného svazku obcí stanovy ve svém dosavadním znění nepočítají, tak je zákonným pravidlem, že změnu stanov schvalují zastupitelstva členských obcí, neboť ustanovení § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích uvádí, že zastupitelstvu obce je vyhrazeno „rozhodovat o založení nebo rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy, včetně jejich změn, a rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách“.
Podle ustanovení § 50 odst. 3 zákona o obcích ovšem platí, že stanovy dobrovolného svazku obcí mohou určit, že o jejich změně rozhoduje orgán svazku složený ze zástupců všech obcí; v takovém případě stanovy současně vymezí počet hlasů členských obcí nutných ke schválení této změny, nejméně však dvoutřetinovou většinu všech hlasů členských obcí.
V daném případě lze tedy shrnout, že změna stanov dobrovolného svazku obcí bez schválení jednotlivými zastupitelstvy členských obcí by byla možná tehdy, pokud znění stanov přesně odpovídá požadavkům zákona o obcích, čemuž tak dle všeho v daném případě není.
Ke změně stanov tedy musí být dle stanov příslušný orgán svazku, který je složen ze zástupců všech členských obcí, přičemž ke změně stanov je třeba nejméně dvoutřetinová většina všech hlasů členských obcí.
K uvedenému je třeba doplnit, že i když stanovy dobrovolného svazku obcí umožní svou změnu prostřednictvím například hlasování na valné hromadě svazku obcí, tak sice není nutné, aby se změnou souhlasily všechny členské obce, nicméně jejich zastupitelstva musejí změnu předem projednat a podle jejich rozhodnutí pak musí hlasovat zástupce členské obce na valné hromadě. To lze dovodit z § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích. Zástupce členské obce na valné hromadě dobrovolného svazku obcí nemůže vytvářet za obec právní vůli ke změně stanov, tu může za obec vytvořit jen zastupitelstvo rozhodnutím podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.