- 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
- 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a dalších změnách
- 357/2005 Sb., o ocenění účastníků národního boje za osvobození Československa
- 98/1987 Sb., o zvláštním příspěvku horníkům
- 30/2014 Sb., pravidla poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích a na vybrané myslivecké činnosti
Může obec z rozpočtových výdajů hradit více jak 55 % ceny stravenky, např. nově bude obec hradit 75 % a zaměstnanec jen 25 % ceny stravenky? Obec nemá zřízený žádný sociální fond.
Je možné v souvislosti s válkou na Ukrajině poskytovat dary, nebo je nezbytné finanční příspěvky poskytovat jako dotace?
Zákon neomezuje (kromě schvalování zastupitelstvem od určité výše) poskytování finančních příspěvků v tom, zda má jít o dary či dotace. Lze se setkat s názory, že obce by měly upřednostňovat formu dotace, avšak zákon takový požadavek výslovně nestanovuje, tudíž poskytování darů není vyloučeno.
Je-li finanční příspěvek poskytován neziskovým organizacím, je dle našeho názoru forma daru, která je z povahy věci méně administrativně náročná, vhodnější – již z podstaty fungování neziskové organizace plyne účel, na jaký budou prostředky využity. Totéž podle našeho názoru platí i v případě poskytování příspěvku fyzickým osobám v této souvislosti.
Pokud má obec v případě poskytování finančních prostředků zájem kontrolovat, jakým způsobem budou finanční prostředky konkrétně využity, lze využít formu dotace, kdy zákon mj. stanovuje povinnost vyúčtování dotace. Nelze však ani vyloučit uzavření darovací smlouvy, kde obec jako dárce ve smlouvě stanoví účel, ke kterému mají být poskytnuté peníze použity a způsob, jak bude uvedené kontrolováno.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Vyplácí se stravenkový paušál (příspěvek na stravování) uvolněným členům zastupitelstva i ve svátek a den pracovního klidu, když v uvedené dny čerpají dovolenou a jsou ve funkci celý měsíc?
Může obec poskytnout investiční příspěvek sousedící obci za účelem péče o potřeby svých občanů (konkrétně pro výstavbu kanalizace vedoucí přes obě obce)? Nedošlo by k porušení zákona o obcích?
Je obec povinna předat příspěvek na žáka základní škole v celkové výši nebo o výši rozhoduje zastupitelstvo obce?
Příspěvek na žáka je příjmem rozpočtu obce. Obec jako zřizovatel základní školy nese odpovědnost za její provoz a musí zajistit finančně její chod (stát se podílí na jejich financování jen částečně). Tyto náklady obce představují výdaj z jejího rozpočtu. Rozpočet (včetně příjmů a výdajů) schvaluje zastupitelstvo obce. Tzv. příspěvek na žáka není účelově vázán a je věcí zastupitelstva, jak jeho výši zohlední ve výdajích rozpočtu obce na financování školy. Musí však být zachován řádný chod školy.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.