Nový stavební zákon (zákon
č. 283/2021 Sb.), obsahuje řadu přechodných ustanovení. Některá ustanovení se
vážou k problematice příslušnosti stavebního úřadu, tj. to, který stavební
úřad bude věc po skončení přechodného období (či k jinému okamžiku)
projednávat. Naopak některá přechodná ustanovení řeší postup stavebního úřadu –
ať už jím bude kdokoliv – ve vztahu ke stavebnímu právu hmotnému (požadavky na
výstavbu) a ke stavebnímu právu procesnímu (stavebnímu řádu).
Dle ustanovení § 330 odst. 1 nového
stavebního zákona platí, že: „Řízení a postupy zahájené přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“ Toto
ustanovení výslovně řeší aspekty stavebního práva hmotného a procesního, tj.
bez ohledu na to, který stavební úřad bude v dané věci postupovat, byla-li
žádost podána – ve spojení s ust. § 334a nového stavebního zákona – do 30.
6. 2024, bude se postupovat podle dosavadních právních předpisů. Zde je nutné
si uvědomit, že režim dle ust. § 334a odst. 3 nového stavebního zákona mají
věci týkající se vyhrazených staveb uvedených v příloze č. 3 nového
stavebního zákona, stavby s nimi související a stavby tvořící s nimi
soubor staveb.
Odlišný přístup byl ovšem zvolen k příslušnosti
stavebního úřadu, kde je nutné vycházet z přechodného ustanovení, tj. ust.
§ 330 odst. 3 nového stavebního zákona, podle něhož platí: „Řízení a postupy
zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona dokončí stavební úřad, který
se stal příslušným k vedení řízení nebo provedení postupu v dané věci podle
tohoto zákona. Územní řízení zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
týkající se vyhrazené stavby uvedené v příloze č. 3 k tomuto zákonu nebo stavby
s ní související dokončí stavební úřad, který toto řízení vedl přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona. Stavební řízení zahájené přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona týkající se stavby související s vyhrazenou stavbou
uvedenou v příloze č. 3 k tomuto zákonu dokončí stavební úřad, který toto
řízení vedl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. Společné územní a
stavební řízení zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona týkající se
stavby související s vyhrazenou stavbou uvedenou v příloze č. 3 k tomuto zákonu
dokončí stavební úřad, který se stal podle tohoto zákona příslušným k vedení
řízení o povolení vyhrazené stavby uvedené v příloze č. 3 k tomuto zákonu,
je-li vyhrazená stavba stavbou hlavní, v ostatních případech dokončí řízení stavební
úřad, který toto řízení vedl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.“
V daném případě bude platit,
že pokud se jedná o stavbu výrobny elektřiny využívající energii
slunečního záření, která přesahuje výkon 50 kW [není drobnou stavbou dle
odstavce 1 písm. a) bodu 25 přílohy č. 1 k novému stavebnímu zákonu], ale
zároveň nedosahuje výkon 5 MW [není vyhrazenou stavbou dle písm. o) bodu 1
přílohy č. 3 k novému stavebnímu zákonu], pak je k jejímu povolení dle §
34 písm. a) bod 3 nového stavebního zákona příslušný krajský stavební úřad.
S ohledem na citovaná
přechodná ustanovení nového stavebního zákona se tedy od 1. 7. 2024 stane
příslušným k rozhodnutí v dané věci krajský stavební úřad – na místo
obecního úřadu obce s rozšířenou působností – s tím, že bude ovšem
postupováno podle dosavadní právní úpravy (zejména stávajícího stavebního
zákona).