Má nárok na odchodné neuvolněný místostarosta, který byl několik funkčních období uvolněný starosta, od roku 2018 uvolněný místostarosta a od června 2019 neuvolněný místostarosta a je nyní v novém volebním období již jako člen zastupitelstva s funkcí člena kontrolního výboru ?
Již tři volební období vykonávám funkci uvolněného starosty. V dalších komunálních volbách do obecního zastupitelstva opět kandiduji. Mám nárok na odchodné, pokud bych byl zvolen v dalším volebním období do funkce neuvolněného místostarosty?
Nárok na tzv. odchodné mají dle zákona o obcích starostové a místostarostové (bez ohledu na to, zda byli uvolnění či neuvolnění) a dále uvolnění členové zastupitelstva, jimž zanikl mandát člena zastupitelstva a těm, kteří se v průběhu volebního období vzdali funkce nebo byli odvoláni, pokud jim ke dni skončení působení ve funkci náležela odměna za její výkon. Odchodné při zániku mandátu člena zastupitelstva obce dnem voleb do zastupitelstva obce členovi zastupitelstva obce nenáleží, pokud byl v novém funkčním období opětovně zvolen do funkce uvolněného člena zastupitelstva obce nebo do funkce neuvolněného člena zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty nebo místostarosty, za niž mu náleží odměna. O opětovné zvolení do funkce nejde, jde-li o druhé a následující obsazení uvedené funkce v průběhu funkčního období. Pokud byl uvolněný člen zastupitelstva obce nebo neuvolněný člen zastupitelstva obce vykonávající funkci starosty pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin nebo pro nedbalostní trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem funkčního období, pak mu odchodné nenáleží.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Má uvolněný starosta a místostarosta nárok na stravenky, které jsou hrazeny z rozpočtu obce?
Dne 20. 10. se bude konat ustavující zasedání zastupitelstva obce. Všechny funkce zastupitelů obce budou schváleny jako neuvolněné s tím, že zastupitelstvo obce schválí odměny od 1.11. Od kdy náleží odměna neuvolněnému starostovi, od 1.11., nebo již ode dne zvolení do funkce, tj. od 20.10.?
Neuvolněný starosta vykonává pracovní poměr na směnný provoz, přičemž z tohoto důvodu nemůže plně vykonávat svou funkci starosty. Je možné, aby byl uvolněn z pracovního poměru bez refundace mzdy z důvodu šetření obce?
Platí obec za uvolněného starostu obce pojištění zákonné odpovědnosti zaměstnavatele?
Může se neuvolněný starosta, jenž dosud nepobíral za výkon funkce odměnu, vzdát odměny, která mu náleží ze zákona nebo její části?
Je dočasná pracovní neschopnost překážkou odvolání uvolněného starosty nebo místostarosty? Má případně nárok na odchodné?
Jde o neslučitelnost funkcí, pokud bude starosta/místostarosta vykonávat zároveň funkci účetního obce? Je rozdíl v tom, zda se jedná o uvolněného nebo neuvolněného zastupitele?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce (včetně starosty či místostarosty) je upravena především v ustanovení § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je možné, aby neuvolněný místostarosta vykonával funkci účetního obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 odst. 3 písm. c) zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele.
Situace, kdy by funkce účetního (nevykonávající státní správu) byla vykonávána uvolněným zastupitelem je podle mnohých názorů problematická a obecně se spíše nedoporučuje. U uvolněných zastupitelů obce se předpokládá, že svoji funkci vykonávají plnohodnotně v rozsahu odpovídajícímu běžnému zaměstnání, za což jim také přísluší tabulkově stanovená odměna. V situaci, kdy by uvolněný zastupitel svůj čas dělil mezi výkon funkce uvolněného zastupitele a výkon funkce účetní v pracovním poměru (byť např. na zkrácený úvazek) se nabízí úvaha, zda nedochází k rozporu se samotnou podstatou uvolněnosti zastupitele. Podle našeho názoru takovou praxi, i s ohledem na právo uvolněných zastupitelů podnikat, připustit však lze. Nicméně je na zvážení, zda takový krok je v souladu s politickou odpovědností daného zastupitele či celého zastupitelstva, jakožto orgánu, který o uvolnění rozhoduje, vůbec.
K funkci účetního ještě dodáváme, že dle zákona o obcích nemůže být osoba, která zabezpečuje rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu, členem finančního nebo kontrolního výboru, a zároveň platí, že ke vzniku pracovněprávního vztahu mezi členem zastupitelstva a obcí je nezbytné schválení zastupitelstvem obce.
Vyloučit též nelze možnost, že by funkci účetního vykonával jako osoba samostatně výdělečně činná.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.