- ZD53/2019, výzva a metodika k podání žádosti o poskytnutí dotace - rezidenční místa
- ZD74/2020, výzva k podání žádosti o poskytnutí dotace - rezidenční místa
- ZD27/2013, Dotační řízení pro rok 2014 program č. 1
- ZD28/2013, Dotační řízení pro rok 2014 program č. 2
- ZD71/2021, výzva k podání žádosti o poskytnutí dotace - podpora vzdělávání v nelékařských oborech
Je možné pověřit finanční výbor kontrolou souladu využití dotace poskytnuté obcí s jejím účelem?
Na obec se obrátil občan, který v obci vlastní nemovitost, ale nemá zde trvalé bydliště, s žádostí o poskytnutí výpisu prodaných pozemků obcí fyzickým osobám za posledních 10 let. Má na tuto informaci právo?
Je možné v darovací smlouvě specifikovat, na co budou finanční prostředky daru použity a sjednat povinnost předložení vyúčtování poskytnutého finančního daru?
Obec chce přispět dotací fotbalovému klubu na dostavbu společenské místnosti, jelikož bez pomoci obce tato dostavba není reálná. Může být namítáno nehospodárné jednání obce?
Může obec poskytnout dotaci na opravu lávky, která není ve vlastnictví obce? Není takové jednání porušení péče řádného hospodáře?
V souladu s ustanovením § 2 odst. 2 zákona o obcích je povinností obce pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů má obec povinnost též chránit veřejný zájem.
V souladu s ustanovením § 38 odst. 1 zákona o obcích dále platí, že obec je povinna nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Podle tohoto ustanovení je obec rovněž povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Zákon ovšem výslovně uvádí, že porušením těchto povinností není takové nakládání s majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn. Tímto důležitým zájmem může mj. být i právě širokou veřejností užívaná lávka.
Vhodným institutem pro poskytnutí prostředků je právě smlouva o poskytnutí dotace, neboť tato smlouva má veřejnoprávní charakter. Veřejnoprávní smlouvou se zakládají práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Příjemci dotace vzniká uzavřením veřejnoprávní smlouvy právo na vyplacení dotace a povinnost užít dotaci na stanovený účel, podat vyúčtování a podrobit se kontrole a případným sankcím. Poskytovateli (tj. obci) vzniká naopak povinnost dotaci vyplatit a právo následně příjemce kontrolovat a případně ukládat sankce a odvody. Pokud vznikne z veřejnoprávní smlouvy spor, řeší jej dle ustanovení v případě poskytovatele-obce krajský úřad.
Pokud tedy ve Vašem případě shledáte, že poskytnutí dotace na opravu cizího majetku je vyváženo dostatečnou faktickou protihodnotou pro Vaši obec, lze k takovému kroku samozřejmě přistoupit. Jsou-li tedy dostatečné důvody k investování do cizího majetku, lze takovou transakci teoreticky učinit, nicméně v takovém případě je důležité, aby takový krok byl z pohledu obce a jejích potřeb racionální a s ohledem na okolnosti přesvědčivě odůvodnitelný.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Který orgán obce schvaluje smlouvu o podmínkách přijetí dotace z operačního programu?
Rozhodování o přijetí dotace, resp. uzavření smlouvy o podmínkách poskytnutí dotace z operačního programu, není zákonem svěřeno do výlučné pravomoci zastupitelstva, rady či jiného orgánu obce.
Jelikož se jedná o výkon samosprávy obce, bude k takovému jednání příslušná rada obce z titulu tzv. zbytkové pravomoci, což znamená, že se jedná o pravomoc rady obce, pakliže si takové rozhodování nevyhradí zastupitelstvo obce. Současně může rada svěřit tuto pravomoc starostovi nebo obecnímu úřadu. V obcích, kde není rada obce volena, jde o pravomoc starosty (kterou si ovšem může vyhradit zastupitelstvo obce).
Vedle uvedeného je třeba rovněž vzít v potaz, zda není dotační podmínkou, aby přijetí dotace bylo schváleno stanoveným orgánem obce (např. zastupitelstvem obce).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.