Závěrečná kontrolní prohlídka v rámci kolaudačního
řízení je upravena v ustanovení § 234 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon. Předně je vhodné reagovat
na procesní režim, který bude v takovém případě aplikován.
Vzhledem k tomu, že jde o úkon v rámci správního
řízení – kolaudačního řízení – a nejedná se o klasický postup spočívající
v kontrole tak, jak je upravován v části deváté nového stavebního
zákona, kontrolní řád se na závěrečnou kontrolní prohlídku nepoužije.
Ačkoliv nový stavební zákon výslovně – tak, jak je to tomu v případě
kontrolní prohlídky dle § 227 odst. 4 nového stavebního zákona – nevylučuje
využití kontrolního řádu, vyplývá toto z povahy kolaudačního řízení.
Co se týče vázanosti stavebního úřadu odborným posudkem
autorizovaného inspektora, dle § 234 odst. 2 nového stavebního zákona platí: „Je-li
k žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí přiložen odborný posudek
autorizovaného inspektora o ověření souladu skutečného provedení stavby s jejím
povolením a její způsobilosti k užívání, stavební úřad může upustit od
závěrečné kontrolní prohlídky.“
Již z textace nového stavebního zákona výslovně vyplývá,
že stavební úřad může upustit od závěrečné kontrolní prohlídky. Není to ovšem
povinností stavebního úřadu. Naopak stavebnímu úřadu ze základních zásad
činností správních orgánů upravených v § 2 až § 8 zákona č. 500/2004 Sb.,
správního řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zejména
pak z § 3 správního řádu, vyplývá povinnost zjistit stav věci, o němž nejsou
důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro naplnění zásady
legality.
Má-li stavební úřad pochybnosti o tom, že je splněna jedna ze
základních podmínek pro vydání kolaudačního rozhodnutí (tj. to, zda je stavba
realizována v souladu s povolením dle § 233 odst. 1 nového stavebního
zákona), pak nejenže nemusí respektovat odborný posudek autorizovaného
inspektora, nýbrž je povinen závěrečnou kontrolní prohlídku a další případné
úkony za účelem zjištění skutečného stavu věci učinit. Což ostatně vyplývá i z
§ 234 odst. 1 nového stavebního zákona, kde je uvedeno, že stavební úřad provede
závěrečnou kontrolní prohlídku dokončené stavby, je-li to nezbytné pro ověření
skutečného provedení stavby.
Není tedy pravdou tvrzení stavebníka, že by stavební úřad byl
bez dalšího povinen respektovat odborný posudek autorizovaného inspektora.
Tomuto neodpovídá jak citovaná právní úprava, tak ani její výklad při reflexi
základních zásad činnosti správních orgánů dle § 2 až 8 správního řádu.