Obecně platí, že pokud se změnou stanov orgánem dobrovolného
svazku obcí stanovy ve svém dosavadním znění nepočítají, tak je zákonným
pravidlem, že změnu stanov schvalují zastupitelstva členských obcí, neboť
ustanovení § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích uvádí, že
zastupitelstvu obce je vyhrazeno „rozhodovat
o založení nebo rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské
listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy, včetně jejich změn, a rozhodovat o účasti
v již založených právnických osobách“.
Podle ustanovení § 50 odst. 3 zákona o obcích ovšem platí,
že stanovy dobrovolného svazku obcí mohou určit, že o jejich změně rozhoduje
orgán svazku složený ze zástupců všech obcí; v takovém případě stanovy současně
vymezí počet hlasů členských obcí nutných ke schválení této změny, nejméně však
dvoutřetinovou většinu všech hlasů členských obcí.
V daném případě lze tedy shrnout, že změna stanov
dobrovolného svazku obcí bez schválení jednotlivými zastupitelstvy členských
obcí by byla možná tehdy, pokud znění stanov přesně odpovídá požadavkům zákona
o obcích, čemuž tak dle všeho v daném případě není.
Ke změně stanov tedy musí být dle
stanov příslušný orgán svazku, který je složen ze zástupců všech členských
obcí, přičemž ke změně stanov je třeba nejméně dvoutřetinová většina všech
hlasů členských obcí.
K uvedenému je třeba doplnit, že i když stanovy dobrovolného svazku obcí umožní svou změnu prostřednictvím například hlasování na valné hromadě svazku obcí, tak sice není nutné, aby se změnou souhlasily všechny členské obce, nicméně jejich zastupitelstva musejí změnu předem projednat a podle jejich rozhodnutí pak musí hlasovat zástupce členské obce na valné hromadě. To lze dovodit z § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích. Zástupce členské obce na valné hromadě dobrovolného svazku obcí nemůže vytvářet za obec právní vůli ke změně stanov, tu může za obec vytvořit jen zastupitelstvo rozhodnutím podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích.