- 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev
- 318/2017 Sb., o výši odměn členů zastupitelstev územních samosprávných celků
- KH01/2012, o stanovení počtu členů Zastupitelstva Královéhradeckého kraje
- 934/2009 (VV), informování členů zastupitelstev územních samospráv o odměnách
- KUJI 30107/2020, zveřejnění počtu volených členů Zastupitelstva Kraje Vysočina
Jak má být postupováno v případě, pokud obec má 15 členů zastupitelstva obce a má volit 5 člennou radu obce, avšak z důvodu rezignací na mandát člena zastupitelstva obce dojde k poklesu členů zastupitelstva obce. Jak se v těchto případech postupuje? Bude se rada obce volit?
Může být počet členů zastupitelstva sudý?
Kdy zaniká mandát zastupitele?
Může starosta pozvat neuvolněného zastupitele na kontrolní den za investora nikoliv jako zastupitele, ale jako občana a ušetřit tak na poskytovaných náhradách?
Je možné přijmout rezignaci člena zastupitelstva na jeho funkci (místostarosty) i mandát zastupitele prostřednictvím elektronické komunikace (e-mail)?
Je podmínkou funkce zastupitele složení slibu, pokud se do funkce dostal z pozice náhradníka? Je nutné mu platit odměnu, která mu z titulu funkce zastupitele náleží, i když neplní své povinnosti?
Dva členové zastupitelstva obce se vzdali mandátu člena zastupitelstva obce, jakým způsobem vznikne mandát náhradníkům? Jak postupovat, pokud je předem jisté, že první náhradník mandát nepřijme?
Může se zastupitelstvo usnést na konání tzv. pracovních schůzek zastupitelů, kde by mohli zastupitelé debatovat o důležitých tématech? Musí se jich zastupitelé účastnit?
Praxe spočívající v konání tzv. pracovních schůzek zastupitelstva obce možná je. Je ale nutné pamatovat na skutečnost, že přijímat usnesení zastupitelstvo obce může pouze na veřejných zasedáních, která byla svolána v souladu s ustanovením § 93 zákona o obcích.
Situace, kdy se členové zastupitelstva obce na pracovních schůzkách seznámí s problematikou a podklady připravovaného zasedání zastupitelstva obce, není tedy v rozporu se zákonem. Pracovní schůzky, ačkoli na nich není možné přijímat usnesení, by však neměly nahrazovat zasedání řádně svolaná. Nemělo by tedy docházet k situacím, kdy na řádně svolaném zasedání zastupitelstva obce dochází jen ke schvalování „předjednaných“ usnesení, aniž by daná problematika byla řádně projednána.
Je tedy samozřejmě možné, aby se zastupitelstvo obce usneslo, že se bude na tzv. pracovních schůzkách scházet, avšak v takovém případě je na uvážení každého člena zastupitelstva obce, zda se takových schůzek bude účastnit, či nikoliv. V zásadě se tedy jedná o stejnou situaci jako v případě řádně svolaných zasedání zastupitelstva obce – záleží na osobní politické zodpovědnosti každého zastupitele, zda se těchto zasedání bude zúčastňovat.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.