- 105/1945 Sb., o očistných komisích pro přezkoumání činnosti veř. zaměstnanců
- 91/1946 Ú.l.I, o schválení řádu očistných komisí pro přezkoumání činnosti
- CP01/2006, o ukončení činnosti Komise pro cenné papíry
- 588/2000-3070, k činnosti ústředních metodických komisí studij. a učebních oborů
- 9596/86, pro zřizování a činnost uměleckých komisí
Vzniká zvolením do komise rady obce a přiznáním odměny za tuto funkci pracovněprávní vztah k obci?
Jsou odměny členů komisí rady obce a výborů zastupitelstva obce osvobozeny od platby sociálního pojištění stejně jako u zastupitelů? Bude odvod zdravotního pojištění u členů komisí, výborů a zastupitelstev probíhat od 1. 1. 2014 jako doposud?
Mohou být hosté přítomni na jednání komise rady i u jiných bodů, než ke kterým jsou přizváni?
Je možné, aby jednací řád rady obce stanovil, že předseda komise je volen z jejího středu komisí a nikoliv samotnou radou obce?
Může zastupitelstvo omezit počet členů komisí či komise rovnou zrušit, např. z důvodu úspor na odměnách jejích členů?
Kdo jmenuje členy přestupkové komise?
Mohou být zaměstnanci obce v inventarizační komisi?
Kdo může být členem komise rady obce?
Je možné členům volebních okrskových komisí vyplácet vyšší odměny než ty, co jsou určeny zákonem/vyhláškou?
Členové volební komise mají ze zákona nárok na zvláštní odměnu za výkon funkce. Aktuální výše těchto odměn stanovují vyhlášky Ministerstva vnitra, které provádějí volební zákony. Činnost volebních orgánů, tedy i okrskové volební komise, je výkonem státní správy. Proto jsou finanční prostředky na odměny členů volebních komisí poskytovány formou dotace ze státního rozpočtu. Poskytování těchto prostředků upravuje směrnice Ministerstva financí č.j. 62 970/2013/12 – 1204, o postupu obcí a krajů při financování voleb, ve znění směrnice Ministerstva financí č.j. 6 629/2018/1203. Tato směrnice přímo konkrétně vyjmenovává, na co lze přidělené finanční prostředky použít. Dle čl. I odst. 2 písm. j) je možné poskytnout členům volební komise občerstvení a to i formou stravenek. Žádné další odměny nad rámec stanovený zákonem respektive vyhláškami nelze z těchto finančních prostředků poskytnout. Problém může nastat v případě nedostatečného zájmu občanů o členství ve volebních komisích. Starosta má povinnost jmenovat členy volebních komisí v případě, že běžným způsobem nebylo dosaženo jejich minimálního počtu. Je tedy odpovědný za minimální obsazení volebních komisí. V této situaci se může zdát vhodným řešením poskytnutí finančního daru z prostředků obce, aby bylo minimálního obsazení komisí dosaženo. Zákon ovšem s touto možností nepočítá a ani rozhodovací praxe soudů se k této problematice přímo nevyjadřuje. Dle judikatury Nejvyššího správního soudu nesmí náklady spojené s výkonem přenesené působnosti při přípravě a konání voleb zatěžovat hospodaření obcí. Jedná se tedy o řešení, které není v souladu s právní úpravou a ani judikaturou, ovšem v zájmu zajištění zákonného průběhu voleb si teoreticky lze představit situaci, kdy bude nutné takto postupovat. Důrazně tedy doporučujeme použít tento postup opravdu jen v krajním případě, kdy se nepodaří dosáhnout aspoň minimálního množství členů v komisích řádným a zákonem předvídaným způsobem.
Pokud se obec k tomuto řešení přesto uchýlí, je nutné poskytnutí darů dobře a podrobně zdůvodnit v souladu s povinností obce nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Dále připomínáme, že poskytování darů ve výši nad 100.000 korun je pravomocí zastupitelstva obce a o poskytnutí darů v hodnotě nižší rozhoduje v rámci zbytkové pravomoci rada obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.