- 500/2002 Sb., k provedení zákona o účetnictví pro podnikatele
- 410/2009 Sb., k provedení zákona o účetnictví pro některé vybrané účetní jednotky
- 504/2002 Sb., k provedení zákona o účetnictví pro nepodnikatelské subjekty
- FZ01/2003, české účetní standardy pro podnikatele
- 501/2002 Sb., k provedení zákona o účetnictví pro banky
Je možné opravit chybu - neúplnost v účetnictví minulého roku bez opětovného otevírání účetních knih za minulý rok ještě před schválením účetní závěrky za minulý rok?
Má obec povinnost zveřejňovat účetní závěrku? Musí být informace o schvalování účetní závěrky zveřejněna v programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce?
Mají obce zákonnou povinnost nechat si ověřit účetní uzávěrku auditorem?
Zastupitelstvo na zasedání neschválilo účetní závěrku, protože se většina zastupitelů hlasování zdržela. Jaké z toho plynou pro obec důsledky a jak by měla dále postupovat?
Může ve volbách do obecního zastupitelstva kandidovat zaměstnanec obce – účetní?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena v ustanovení § 5 odst. 2 a 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou mj. vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je teoreticky možné, aby nový člen zastupitelstva obce vykonával i nadále funkci účetního a např. i administrativního pracovníka obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního a administrativního pracovníka obce nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele, pokud by nebyl neslučitelný stav do 3 měsíců po ustavujícím zasedání zastupitelstva odstraněn. K posouzení, zda pracovní náplň spočívá ve výkonu státní správy, je podle našeho názoru nutné vycházet primárně z obsahu uzavřené pracovní smlouvy.
Lze tedy shrnout, že účetní a v zásadě kterýkoliv zaměstnanec obce ve volbách do zastupitelstva obce kandidovat může, případná neslučitelnost by se řešila po zvolení. Ohledně (ne)slučitelnosti platí, že funkce zastupitele obce je neslučitelná s funkcí, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, přičemž podmínkou je, že se musí jednat přímo o výkon státní správy vztahující se k územní působnosti příslušné obce (nebo rovněž o zaměstnance jmenovaného starostou či radou obce atd.).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.