- 232/2012 Sb., o podrobnostech rozsahu odůvodnění účelnosti veřejné zakázky
Byla jsem zvolena novou starostkou obce. Minulé vedení obce vybralo jako správce sítí obecního úřadu firmu, kterou vlastní můj manžel. Firmě obec platí měsíční poplatky za správu sítě a dále nám dodává spotřební materiál (tonery apod.). Po předchozích zkušenostech, kdy obec musela správce několikrát měnit, bych nerada firmu měnila. Jedná se o střet zájmů?
Může obec jako vlastník bytů zvýšit nájem po provedení rekonstrukce domu?
Je nějak limitována výše finančního daru, který může obec poskytnout?
Limitaci pro výši daru zákon neobsahuje, ale je třeba dodržet obecné povinnosti při nakládání s obecním majetkem (účelnost, hospodárnost). Zákon o obcích dále obsahuje ustanovení, které určuje, kdy o daru rozhoduje zastupitelstvo (nad 100 000 Kč) a kdy rada obce (případně starosta). Zastupitelstvo si však může vyhradit rozhodování o darech i v případech, kdy mu takovou pravomoc zákon výslovně nesvěřuje (v těchto případech lze pravomoc svěřit rovněž starostovi nebo obecnímu úřadu).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může obec darovat pozemky sousední obci za účelem výstavby cyklostezky?
Musí obec zveřejňovat záměr pronájmu obecního bytu? Stanovuje zákon podmínky na pronájem a výběr nájemníka obecních bytů?
Pozemek ve vlastnictví obce je užíván bez jakéhokoliv právního důvodu. Jak situaci řešit - lze uzavřít nějakou dohodu, která stav právně ošetří?
Obec je dle zákona o obcích, povinna se svým majetkem nakládat účelně a hospodárně. Tato základní povinnost „péče řádného hospodáře“ je dále specifikována tak, že obec je povinna chránit svůj majetek před neoprávněnými zásahy a včas uplatňovat právo na náhradu škody a právo na vydání bezdůvodného obohacení. Dále je obec povinna trvale sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky, a zabezpečit, aby nedošlo k promlčení nebo zániku z nich vyplývajících práv.
Z uvedeného vyplývá, že jestliže uváděný pozemek není zatížen jakýmkoliv užívacím právem (není sjednán např. nájem, výpůjčka, služebnost, …), obec by v duchu péče řádného hospodáře měla jednat a činit kroky buď ke smluvnímu ošetření vzniklé situace, nebo k vyklizení pozemku a vydání případně vzniklého bezdůvodného obohacení [pokud dochází k užívání obecního pozemku bez právního titulu (smlouvy), výše bezdůvodného obohacení je rovna obvyklému nájemnému].
V dotazu navržené řešení je tedy možné, vhodný konkrétní postup či konkrétní podmínky dohody by měly vycházet vždy z konkrétních okolností daného případu. Obec by tedy měla vždy zvažovat, do jaké míry je účelné jednat o uzavření dohody, nebo vyzvat současného uživatele k vyklizení (a v případě nevyklizení přistoupit co nejdříve k podání žaloby na vyklizení). Současně by měla vyzvat uživatele k vydání bezdůvodného obohacení. V případě nevydání bezdůvodného obohacení je třeba vzít v potaz, že nárok na jeho vydání se po určité době promlčuje.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.