V databázi máme 3 455 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Štěkeň Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 54514 72017 88118 96524 64226 60053 65824 28527 52531 076
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 12911 98013 13815 14016 39515 12416 93019 32621 68522 492
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8711 3871 7441 5331 7422 0631 9052 1532 5903 045
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 282407874 0502 71124 868177382 023
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 5171 3512 9591 5052 4556 7029 9542 7892 5123 516

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Štěkně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 04011 95113 10315 09416 30715 02916 81019 18621 55622 326
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2892 6183 1033 6904 1803 8223 1573 5394 2004 584
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3232 6662 7232 7843 2062 5183 6294 1805 4974 972
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 6214 8835 5226 8357 2086 9208 1159 4979 8969 968
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0691 0431 0351 0551 0239931 1491 0811 1211 879
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 59394237467384701683701
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 680703678692644702676186159222

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8711 3871 7441 5331 7422 0631 9052 1532 5903 045
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 744590813735875825772879838644
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3363725484344895807116718761 119
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 17141013121416511829909
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7744113743513666444069248373

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 5171 3512 9591 5052 4556 7029 9542 7892 5123 516
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 1541 3512 9591 5052 3273 6751 8009432 2422 424
Investiční dotace
Investiční dotace 4 3640001283 0278 1551 8462701 091

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 282407874 0502 71124 868177382 023
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 282407874 0502 71124 868177382 023
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 75510 04733 82819 64315 52021 19832 84029 65619 61342 945
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 4769 93411 76410 58314 84712 65813 41013 29916 26722 185
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 27811322 0649 0606748 54019 43016 3573 34620 761

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.